Kinnekulleträffen Online 2021 - KKO 2021

Kinnekulleträffen 2024
KKT 2024



Nyhet!!!
INBJUDAN - REGLER (E-tidning)

Nyhet!!
ONLINEANMÄLAN (Länk till vår onlineanmälan)

Onlineanmälan öppnar 2024-02-02


tisdag 20 februari 2018

Rapport från samförvaltningsmöte fiske i Vänern

Har tillbringat större delen av dagen på Länsstyrelsen i Karlstad.

Temat för dagen var fångstdatarapportering (både för yrkesfisket och fritidsfisket).

Deltagare från Hav, Lst, Slu, Sportfiskarna, yrkesfisket mm

Bra möte där det mesta runt fångstrapportering idag och i framtiden för både yrkesfisket och fritidsfisket där vi trollare ingår!

Vi fick bla info från Fishbrain som är världens största fångstdatabascommunity.
Länk till Fishbrain

Peter Belin (Sportfiskarna) informerade bla om bakgrunden till Fångstdatabanken och den info som man sammanställt på främst trollingfisket fram till idag, man kan exempelvis se i vilka zoner det är mest troligt att fånga dom stora fiskarna!
Undertecknad var för övrigt den förste att rapportera 2018 genom Fångstdatabanken i Vänern 2018-01-09 (tre godkända laxar +5kg)

Jag fick även förklarat för mig hur detta med "flytnät" fungerar om man vill fånga lax/öring kontra gös av en mycket trevlig yrkesfiskare från sjöns östra kant.
Det är inget snack om saken att yrkesfiskarna helst fångar gös.

Lax/öring: flytnätet bojas på 4 famn Nätet sitter 7,2 - 13,2m djupt

Gös: flytnätet bojas på 8-10 famn Näten sitter mellan 14,4 - 20,4m djupt (8famn) till 18 - 24m djupt (10famn)

En famn= 1,8m
Själva nätet är ca 6m djupt

Sätts flytnätet på "gösnivå" fångas få/inga blanka fiskar

Det är med andra ord inte så stor mening att trolla med sina beten djupare än 12-14meter på vinter/vår om man vill fånga blanka fiskar (vid normala förhållanden).
Och denna info förklarar kanske varför det vissa tider är stora mängder flytnät i vissa områden...


Over and out!!

/rioponken

1 kommentar:

  1. "Tack! Jag är så förvånad just nu! Det faktum att när han var så inställd på att träffa mig i går kväll. Han skulle inte ta nej som svar. Han sa till mig att han inte har lyckats få mig av. hans sinne i några dagar nu och han vaknade med en enorm lust att skicka sms till mig och hade lust att träffa mig. Jag visste att det var den bindande kärleksförtrollningen eftersom han är väldigt stolt. Jag är i vördnad! Som jag inte kan tro det. Förra gången vi pratade var han upprörd och färdig med mig och nu letade han alla efter mig och ville att jag skulle prata med mig. Tack Dr Obodo! Fortsätt arbeta med din förtrollning och för, rekommendation
    Kontaktinformation
    templeofanswer@hotmail.co.uk
    Whatsapp +234 8155 42548-1

    Tack igen!"
    - STEPHANIE
    JACKSONVILLE, NC

    SvaraRadera