Handlingsplan
Kinnekulleträffen 2020 map covid -19
Daterad
2020-03-20
Kinnekulleträffen 2020 kommer se lite annorlunda ut än
tidigare år, vi har covid -19 att ta hänsyn till, det har vi inte haft förr och
det ställer krav på arrangemanget. Arrangörsstaben har i snart en veckas tid
jobbat med framtagande av en riskanalys och handlingsplan för att kunna
genomföra KKT 2020 enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer:
På kvällen den 19 mars höll vi ett planeringsmöte med hela
trollingsektionen i Götene SFK. Vi har penetrerat, vridit och vänt på
riskanalys/handlingsplan och vi är övertygade att vi, som situationen ser ut
idag, kan genomföra KKT på ett bra sätt. Allt riskarbete skall hållas levande
och aktivt - ingenting "är skrivet i sten" och vi följer vår
folkvalda regerings beslut och Folkhälsomyndighetens rekommendationer gällande utvecklingen
av covid -19.
Att drabbas av panik och redan nu kasta in handuken är inte
vår stil - det är flera veckor kvar till KKT, mycket kan hända...
Handlingsplan
0, Begränsa
antalet deltagare
Kinnekulleträffen kan max ta emot 150 team, vi vet att det är
ett "lagom" antal båtar att hantera i Hönsäters Hamn, vi har dessutom
medvetet inte gjort vår fångsttavla större än så.
De senaste åren har vi legat strax under 90 team. Innan
coronasituationen kom till vår kännedom var vår prognos att vi, pga det grymma
fisket som vi haft i Vänern de senaste åren, med lätthet skulle passerar 100
team.
Nu är vi mer ovissa, vi förstår att folk är oroliga - men vi
har en bra plan för att genomföra KKT trots covid -19!
Vi dokumenterar hur många individer som är anmälda,
historiskt sett har vi legat på runt 2,5 personer per team och det ser ut att
stämma även i år (exempelvis 113 pers på 45 team ger ett snitt på 2,51
pers/båt)
1, Inga
internationella deltagare på KKT 2020
Vi har haft få utländska team de senaste åren men vi har
märkt av fler förfrågningar från Norge och Finland efter att TMB stängde.
Norska trollare kan i dagsläget inte delta pga norska regler.
2,
Klubbstugan stängs för deltagare
Kioskverksamheten kommer ske via luckförsäljning (fönster).
Kontantfritt endast betalning med swish i år.
3, Inhägnat
område med begränsat tillträde
Grönytan och parkeringen vid klubbstugan hägnas in.
Maximalt en teammedlem per anmält team tillåts komma in i
inhägnaden (undantag kan beviljas vid speciella omständigheter hos
tävlingsledningen).
Vi tillåter ingen publik i inhägnaden morgon och kväll. På
dagen när trollarna är ute på sjön, tillåter vi fikasugna Hällekisbor att komma
in i inhägnaden.
Infomaterial tas fram om vikten av god handhygien, nys i
armvecket, håll avstånd, undvik onödig kontakt och stanna hemma om vid
förkylning, hosta, feber eller allmänt sjukdomstillstånd (enkla regler som
gäller i hela samhället)
4,
Begreppet "7 fot för helvete"
Vi lanserar begreppet "7 fot för helvete!!" De
flesta trollar idag med 7 fot långa spön, ni vet exakt hur långt 7 fot är och
det är en vettig tumregel att hålla sig ca 7 fot från andra deltagare.
5, Fredagen
skepparmöte
Fredagens skepparmöte hålls i inhägnaden - max en deltagare
per team, startpåsarna delas ut efter upprop från scen, i startpåsarna finns
fångst- och säkerhetsbrickorna. Ev priser från utlottningar ligger i
startpåsen.
6,
Lördagens och söndagens skepparmöte
Hålls per VHF-radio på kanal 72.
Fångst- och säkerhetsbrickorna kan hämtas ut på tavlan från
tidig morgon, tänk på att max en deltagare tillåts i inhägnaden och håll
avstånd "7 fot för helvete!"
7,
Inlämning fångst- och säkerhetsbrickor
Sker på tavlan som hänger på klubbstugans gavel, ta det lugnt
och trängs inte, tänk på att hålla avstånd "7 fot för helvete!"
8,
Invägningen
En teammedlem tillåts inträde i inhägnaden och ställer sig i
kön, håll avstånd "7 fot för helvete!". Teammedlemmen följer inte med
upp på scen utan står kvar på backen och följer invägningen på avstånd.
Invägningsprotokoll signeras ej av teammedlemmen, funktionären signerar genom
att anteckna teammedlemmens namn på protokollet.
9,
Kinnekulle Salmon Showdown utgår
De team som betalt in 100kr extra får en värdecheck att
handla för i kiosken (valfritt att användas, pengarna går ju till smolt...)
10,
Rensbordet stängs
Rensbordet stängs då det är ett ställe där folk normalt sett
står väldigt tätt då det är trångt bakom vår klubbstuga.
11, Inga
prisutdelningar på fredag och lördag
Information läggs ut om dagens resultat på våra sociala
medier. De team som vinner delpriser och ev utlottningspriser kan hämta sitt
pris vid scen i samband med att fångst- och säkerhetsbrickorna hämtas morgonen
efter.
12,
Prisutdelning söndag
Inga pristagare kommer upp på scen, inga intervjuer sker.
Fortfarande max en deltagare per team i inhägnaden, tänk på
att hålla avstånd "7 fot för helvete!"
Top tre (3) på KKT resp STM får komma in i inhägnaden för
fotografering efter prisutdelningen är klar.
13,
Toaletter
Klubbstugans toalett är stängd för deltagare
Bajjamaja sätts upp utomhus.
Bajjamaja, toaletten i småbåtshamnen och klubbstugans toalett
skall ha handsprit.
Rutin för rengöring tas fram.